Neil Young ha despenjat la seva música d’Spotify. El cantant canadenc no vol compartir plataforma amb el podcaster Joe Rogan perquè segons ell difon informació falsa sobre la covid. “Podeu tenir Rogan o Young, però no tots dos”.
Joe Rogan és un personatge curiós. Ex guàrdia de seguretat, còmic, actor, comentarista d’arts marcials, presentador del reality “Fear Factor” i radiofonista. De 2009 presenta el podcast més escoltat del món amb una audiència estimada de 300 milions d’oients mensuals. Spotify el va fitxar el 2020 en exclusiva per 100 milions de dòlars.
Rogan enregistra els podcasts en directe mentre manté converses de fins a tres hores sense guió amb personatges de la talla d’Edward Snowden, Elon Musk o Bernie Sanders. Les seves posicions a favor del matrimoni homosexual, la igualtat de drets, l’ús de les drogues, la sanitat universal, la RBU i la possessió d’armes, li han comportat alguna polèmica (es va fumar un porro en directe amb Elon Musk). Però cap com la dels seus posicionaments envers la covid: no vacunar els joves, fer esport per protegir-se’n i, arran de contraure-la el setembre del 2021, prendre ivermectina, un desparasitant.
La gota que va fer vessar el got va ser l’episodi del 31 de desembre amb el Dr. Robert Malone, qui afirma ser el creador tecnologia de ARNm i que ara n’és un dels més crítics oponents, va qualificar les polítiques contra la covid “d’hipnosi col·lectiva”, argument que inevitablement va pivotar cap a Hitler i el nazisme. Un col·lectiu de 275 metges van dirigir una carta a Spotify exigint l’aplicació d’una política de lluita contra la desinformació a la plataforma.
Per a Spotify són més importants els pòdcasts que la música, per això s’estima més Joe Rogan que Neil Young.
Fins on n’és responsable Rogan? I Spotify? El món del podcast, amb més de 2 milions d’emissions, 48 milions d’episodis disponibles (dades d’abril del 2021) i un creixement anual del 42%, és avui una mena de Far West mediàtic. Spotify ja no és una plataforma de música sinó una plataforma de distribució de continguts on inserir publicitat; anunciar-se al show de Rogan costa a partir del milió de dòlars.
Joe Rogan, que els primers dies de la polèmica va estar molt quiet, va publicar ara fa una setmana un vídeo a Instagram on donava les gràcies a Spotify pel suport, admetia que no s’havia documentat prou i que a partir d’ara emetria una advertència abans de parlar de temes polèmics.
Comptat i debatut, els usuaris d’Spotify ens hem quedat sense la discografia de Neil Young, el músic, segons afirma, s’ha quedat sense el 60% dels seus ingressos i la valoració en borsa d’Spotify va caure 2.100 milions de dòlars els 3 dies posteriors a l’anunci de retirada de Young. Joe Rogan, en canvi, ha guanyat; Spotify ha triat els ingressos de la publicitat i la tracció de tenir-lo, per sobre el catàleg de Young.
Rogan ha explicat que als anys 80 va fer de guàrdia de seguretat en un concert de Neil Young. Young ha explicat que mai no ha sentit el pòdcast de Rogan.