Salut digital


  • Compartir a Pinterest

Ens podem refiar d’un assistent de veu per a temes de salut? La pregunta és buida, tan buida com qüestionar-nos si ens en podem refiar de Google, d’un llibre o d’una persona. Depèn.

En general ens costa poc discernir si una persona és fiable o no: si porta bata blanca, treballa en un CAP i té una orla penjada a la consulta, sembla una font a qui hauríem de fer cas. En canvi, si la nostra font no té més argument que el “a mi em va anar bé” (la frase més letal de la història junt amb “només complia ordres”), n’hauríem de fugir com de la pesta.

A internet, on tots som una font, la cosa es complica. Si fem una cerca a Google per un tema relacionat amb la nostra salut tenim molts números per acabar creient que les vacunes són nocives i que la terra és plana. Massa sovint suspenem la nostra capacitat crítica davant d’una màquina: ningú no va pel carrer demanant consells de salut a passavolants però un 7% de les cerques a Google estan relacionades amb salut, o el que és el mateix, 70.000 cada minut o mil milions cada dia. I encara és poc.

Les prediccions apunten que l’any que ve, el 50% de les cerques a internet ja es faran via veu. Ens ho podem creure o no però el cert és que el creixement és exponencial: com més fàcil és fer una cerca més en fem, com més en fem millor és el servei (gràcies als algorismes d’aprenentatge) i com millor és el servei més clients el compren. D’altra banda la inexistent barrera tecnològica —només cal tenir veu— fa que qualsevol persona pugi utilitzar de manera eficient aquests sistemes. Preguntar és més fàcil que teclejar. Preparem-nos per al creixement exponencial del 7%.

Hi ha negoci en les cerques per veu en català. Qüestió de salut.

Per això l’NHS (el CatSalut britànic) ha signat un acord amb Amazon per a que el seu contingut, clínicament verificat, surti als dispositius dels usuaris quan els facin una pregunta sobre salut. El servei és de franc i l’NHS garanteix la privacitat de les dades mèdiques. Al Regne Unit un 14% de les llars ja disposen d’altaveus intel·ligents.

A l’estat espanyol la penetració és del 7% de les llars segons l’EGM, xifra que només pot fer que augmentar. A Catalunya ho sabem perquè en un recent estudi fet pel Departament de Política Lingüística, el 34,2 % de la població expressa el desig de tenir un altaveu intel·ligent. A la pregunta de quines llengües els agradaria poder parlar amb els assistents de veu, un 67,2 % menciona de manera espontània el català, molt proper al 66,8 % que menciona el castellà. De moment cap dels assistents que hi ha al mercat entén el català. No obstant estic convençut que empreses com Google, Amazon, Apple i Microsoft veuran una oportunitat de negoci en aquest 16,2 de futurs clients que volem preguntar en català per la nostra salut, i ja que hi som, que ens responguin com als britànics, amb informació d’una font fiable com per exemple el CatSalut.

Arxivat a: