En la meva darrera columna del 2017 escrivia que l’únic dubte que tindríem a l’hora d’escollir la paraula del 2018 seria entre Fakebook o Faceveritat. La tesi era que Facebook podria acabar amb sí mateix per culpa de les fake news i de la post-veritat. El mateix Mark Zuckerberg s’hi va va abonar; en el seu habitual post de “propòsits pel nou any” es posava com a objectiu vital pel 2018 “concentrar-se en arreglar els problemes seriosos de Facebook”.
Diria que en aquell moment i amb la informació que tenia ja devia intuir que el 2018 tenia pinta d’annus horribilis. Haurien de passar tres mesos encara per a que tots els temors (i més) es confirmessin amb l’escàndol de Cambridge Analytica; l’empresa s’havia apropiat de les dades de 50 milions d’usuaris de Facebook als que havia utilitzat com a objectius electorals en la campanya de Trump. Un cop identificats, agrupats i classificats havien fet campanyes per a cada grup incidint en les seves pors. En paraules de l’ex-director de Cambridge Analytica: “No serveix de res lluitar en una campanya amb fets (…) No saps que tens por d’una cosa fins que no la coneixes”.
I és així com hem conegut millor les xarxes socials i és així com n’hem començat a tenir por, i no només a l’hora de votar. El govern d’Sri Lanka en va tancar l’accés adduint que l’odi anti-musulmà que s’hi distribuïa alimentava la violència al carrer i les Nacions Unides van condemnar Facebook com a actor necessari en la crisi dels Rohingya.
Tot això ho corroborava un estudi publicat aquest any per M. Stella, M. De Domenico (Fundació Kessler) i E. Ferrara (Universitat de Southern California). L’estudi demostra la influència dels mitjans socials en la percepció de la realitat i en el comportament de les persones. Per provar la seva tesi van estudiar l’activitat a les xarxes socials a Catalunya els dies del referèndum de l’1-O i van comprovar com exèrcits de bots van adreçar i promoure continguts de caire violent contra usuaris independentistes. L’objectiu era crear un conflicte social en línia per a que es traslladés al carrer.
Conec uns quants usuaris que com a propòsit per l’any que entra han decidit tancar el compte de Facebook (ho han fet públic a les xarxes socials). Només recordar que donar-se de baixa de Facebook però no d’Instagram i Whatsapp (propietat de Facebook ambdues) és només la meitat de la feina. Com diu una pintada que parafraseja Warhol i que s’ha tornat a fer viral aquests dies: “Al futur tothom serà anònim durant quinze minuts”. Estaria bé que fer-ho possible fos el propòsit del Mark Zuckerberg per aquest any.