TikTok a Instagram

TikTok a Instagram


  • Share on X
  • Share on Pinterest

És poc probable que vostè tingui TikTok. Ho dic perquè està llegint un diari. No en conec l’estadística però molt em temo que la intersecció entre lectors de la Vanguàrdia —de diaris en general— i usuaris de TikTok s’apropa al conjunt buit. I de la mateixa manera que estic segur que no és un dels seus 1.000 milions d’usuaris mensuals també estic segur que regularment rep impactes de vídeos de TikTok ja sigui a Instagram, Twitter, Facebook o Whatsapp.

Nascuda a Xina el 2016 TikTok va tenir un creixement d’usuaris del 1.157,76% entre 2018 i 2020 i és la xarxa social que més enganxa als seus usuaris. Els números no enganyen: els usuaris de TikTok dediquen una mitjana de temps a cada sessió de 19,6 minuts, més del doble que Pinterest, la segona de la llista. El temps agregat que els seus usuaris hi van passar el 2021 va sumar un total de 235.000 milions d’hores, o el que és el mateix, 27.222 anys!

Tot i ser la xarxa que té més penetració en les generacions més joves —el 60% dels seus usuaris tenen entre 18 i 24 anys— TikTok és la xarxa menys social que hi ha. Pot semblar una paradoxa, però la natura del seu contingut —vídeos curts—, la seva interfície —minimalista amb el vídeo sempre visible— i el seu infal·lible algorisme capaç de fornir l’usuari d’una infinita sessió contínua de vídeos, fan que TikTok sigui més una plataforma d’entreteniment que no pas una xarxa social per estar en contacte amb amics.

L’algorisme de TikTok és tan potent que fins i tot el veiem a altres xarxes socials.

I és aquesta combinació màgica el que l’ha convertit en el que és realment, més que una xarxa, una plataforma de transmissió cultural. Balls, mems, reptes i tendències surten de TikTok tan aviat com es fan virals. Cançons d’Abba, de Boney M o l’omnipresent “Never gonna give you up” del Rick Astley són per a la generació Z els segons de música que acompanyen el darrer viral. Al seu algorisme li deuen les segones i terceres joventuts que les ha portat a tornar a sonar a les pistes. La cara B per això, és la pressió que els artistes reben de les seves discogràfiques per a que publiquin a TikTok, arribant al punt de supeditar l’edició d’un tema a la seva viralització prèvia. Artistes com Halsey, Florence and the Machine o Charli XCX han denunciat públicament aquestes pràctiques.

L’eficiència de l’algorisme de recomanació és tal que no només té impacte a TikTok sinó que vessa a d’altres xarxes. En un vídeo vertical recentment penjat a Instagram, el seu cap Adam Mosseri anunciava que la xarxa —propietat de Meta— introduiria canvis al seu algorisme per a potenciar el contingut propi. Sembla que Mosseri i Zuckerberg estan farts que bona part del contingut més popular a la seva xarxa siguin republicacions de vídeos que venen de TikTok, amb logo i tot.

Arxivat a: