Quant val un GIF? I un mem? Qualsevol objecte digital és una tirallonga de zeros i uns que pot ser replicada fins a l’infinit. Així doncs, el valor d’un objecte digital tendirà a zero. La gran diferència entre el món físic i el digital és que al primer la norma és l’escassedat i al darrer l’abundància.
D’aquí que els artistes digitals no s’hagin guanyat mai massa bé la vida si la comparem amb els seus col·legues analògics. Els artistes digitals han de tirar de patrocinis o bé treballar com a artistes en pel·lícules o videojocs. Qui comprarà una peça d’art digital si el seu creador no en pot garantir la unicitat?
Resulta que des que existeixen els ordinadors, enginyers, programadors i artistes han creat peces d’art digital. Però resulta també, que des que els ordinadors estan connectats a internet aquestes peces han estat distribuïdes, remesclades, apropiades i replicades a la xarxa sense la possibilitat de ser monetitzades ni col·leccionades.
Per això ha sorprès tothom la recent subhasta a Christie’s d’una peça de l’artista digital Mike Winkelmann, de nom artístic Beeple. La peça, anomenada “Everydays: The First 5,000 Days”, és un collage de les obres que ha penjat —una cada dia— des del 2007 a Instagram, on hi té més de dos milions de seguidors. La peça, que sortia amb un preu de 100 dòlars va arribar als 69 milions, convertint Beeple en un dels tres artistes vius més cotitzats segons Christie’s. Sí, ho heu llegit bé.
La tecnologia de les criptomonedes està redefinint el món de l’art.
Què ha canviat? Segons Mike Winkelmann tot: “És l’inici del proper capítol de la història de l’art”. I tot gràcies als NFT (“Non Fungible Tokens”, “Fitxes no fungibles”), la tecnologia que permet garantir l’autenticitat d’una peça d’art digital. Un NFT no és res més que un identificador immutable que s’associa a una obra i que es guarda en una cadena de blocs (blockchain), de manera anàloga a com es guarden les transaccions de les criptomonedes. La fitxa encriptada conté tota la informació de la vida de l’obra, incloent la data d’adquisició, el propietari i la signatura de l’artista.
Jack Dorsey, el creador de Twitter va posar a la venda un NFT del seu primer tuit per 2,5 milions de dòlars. Elon Musk ha fet el mateix amb un dels seus tuits i la licitació es troba per sobre els 1,1 milions. LA NBA, al seu torn, ha posat a la venda moments de la seva història. Al web nbatopshot.com podeu comprar un triple a l’últim segon, una esmaixada legendària o un sky hook.
Sotheby’s sembla que segueix els passos de Christie’s i el més que ve posarà a subhasta obra del prestigiós artista digital anònim PAK, creador del bot artístic @archillect de Twitter. Segur que les licitacions arribaran a les desenes de milions, només a l’abast de milionaris que podran afegir una fitxa encriptada i immutable a la seva col·lecció. La paradoxa és que l’obra en sí no l’hi podran afegir perquè en ser digital, la podrem continuar gaudint: apropiant-nos-en, remesclant-la i distribuint-la fins a l’infinit.