Apple va deixar de ser “Apple Computers, Inc” el 2007 per convertir-se en “Apple, Inc.” La gènesi la trobem en el llançament de l’iPod l’any 2001. L’iPod no va ser el primer reproductor de música mp3, ni el de més capacitat, ni el més potent. Això sí, tenia una roda que permetia navegar de manera automàgica per quantitats ingents d’arxius. Ningú abans no havia resolt aquest petit-gran problema.
Apple ja no fabrica l’iPod però el seu llegat és ben present: Spotify, Apple Music o Amazon Music són iPods infinits al núvol i el “pod” del terme podcast (en una nau, unitat desmuntable o autònoma) ens en recorda el seu origen.
La segona clau de l’èxit (gràcies Pep Pérez) va ser la forta integració de l’iPod en el seu ecosistema. Apple sempre s’ha distingit per exercitar un fort control en tota la cadena de valor; des dels xips —que actualment fabrica— fins al programari que hi corre al damunt. És per això que no hi ha clònics d’Apple, ni podem instal·lar als iPhones cap aplicació que no hagi passat per la seva botiga.
Alan Kay, qui a la dècada del 1970 redefiní les interfícies —amb icones, finestres i metàfores— deia que “qui es prengui seriosament el seu programari hauria de construir el seu maquinari”. I això és el que havia fet tradicionalment Apple fins que es va treure el “Computers” del cognom.
El nou Pay Later d’Apple podria ser a la banca el que l’iPod va ser a la indústria musical.
Avui la poma és senyal d’estil de vida i no d’ordinadors. Apple ha fet el camí invers que propugnava Kay, això és: “qui es prengui seriosament el seu maquinari hauria de construir el seu programari”. I així Apple s’ha convertit en música (Music), en llibres (Books), premsa (News), en videjocs (Arcade), en tele (TV+) i en salut (Fitness+). Si en fixem en les xifres ens adonarem que el 52% de la facturació de la poma prové de les vendes d’iPhone, seguit dels serveis amb el 20%, el doble de les vendes dels Mac (font Apple 2Q22).
Vista la trajectòria i el momentum no és estrany doncs l’anunci de la setmana passada en la seva conferència anual de desenvolupadors: la versió 16 l’iOS portarà un nou servei de nom Pay Later que permetrà als clients de fraccionar els pagaments en 4 terminis al llarg de sis setmanes. A més, Apple estaria treballant en fraccionaments mensuals al llarg de períodes més llargs per a imports més elevats. L’avaluació del risc la farà Apple mateix amb l’historial de compres del client a l’App Store o a d’altres serveis de pagament com Apple TV, News o Music.
Ipoditzada la ràdio en podcast, ipoditzades les targetes en moneder virtual i la tele en plataforma mòbil ara li toca al banc. Apple ja deu estar pensant en el nom. A mi se m’acut podbank, ben integrat amb tot l’ecosistema de la poma i amb una experiència d’usuari automàgica. Déjà vu.