Votar Parler

Votar Parler


Les grans tecnològiques han tancat perfils fraudulents, han detectat xarxes de bots, han censurat grups extremistes i han marcat missatges com a enganyosos.

  • Share on X
  • Share on Pinterest

Parler, l’aplicació d’una desconeguda xarxa social, ha estat la més descarregada la darrera setmana. Ha superat les totpoderoses Instagram, Facebook, Youtube i TikTok i ha destronat el fenomen de la temporada “Among Us”. Les descàrregues es van multiplicar el cap de setmana del 7 de novembre arribant a pics de mig milió diàries. Parler en una setmana va duplicar el nombre d’usuaris arribant als 8 milions actuals.

Parler neix el 2018 de la mà del programador John Matze, que “cansat de la falta de transparència de les grans tecnològiques, de la supressió ideològica i del poc respecte per la privadesa” va decidir crear “un espai de llibertat d’expressió, que respecta la privadesa i on ningú ha de témer ser desplataformitzat”; expulsat de la plataforma per les seves opinions. Parler és una còpia de Twitter amb la gran diferència que els “retuits” es diuen “echo” i els “m’agrada” es diuen “vota”. Només hi ha dues normes: no publicar continguts il·legals i no fer spam. Cap menció a la publicació de desinformació.

Dos anys abans, el mantra d’un Donald Trump candidat que llavors se sabia perdedor, era que les eleccions estaven amanides i que grans cadenes, capçaleres liberals, Google i els mitjans socials el censuraven. La seva sorpresa va ser majúscula en guanyar-les i en constatar el paper instrumental que els mitjans socials havien tingut en la seva victòria. La crítica va desaparèixer de l’agenda i un acord tàcit de laissez fairepermetia els uns guanyar influència a canvi que els altres guanyessin molts diners.

Acabarem votant xarxes socials enlloc de partits?

Però enguany no ha estat així. Les grans tecnològiques han fet els deures: han tancat perfils fraudulents, han detectat xarxes de bots, han censurat grups extremistes i han marcat missatges com a enganyosos; no hi ha hagut Cambridge Analytica, no hi ha hagut bots russos i no ha guanyat Trump. Aquest nou rol editorial de Silicon Valley ha enfurismat conservadors, alt-right, extremistes i conspiranoics que han iniciat una campanya massiva de migració a Parler.

Primeres espases del partit Republicà com Ted Cruz, Jim Jordan o Rand Paul han promocionat la xarxa als seus canals habituals, Maria Bartimoro, presentadora de la Fox a qui Twitter ha marcat varis tuits per desinformació, hi aconseguia 700.000 seguidors després d’anunciar que deixava Twitter. A totes aquestes cares populars hi hem d’afegir encara tota la caterva de youtubers i podcasters extremistes “desplataformitzats” una i altra vegada. Tot i l’èxit, Parler encara no ha aconseguit el fitxatge el més socialmediàticdel tots, el de Donald Trump. Auguro que hi anirà a parar un cop deixi de ser president i Twitter li suspengui el compte.

Al 2016 Cambridge Analytica deia que amb uns quants “m’agrada” a Facebook n’hi havia prou per saber com vota una persona. Ara sembla que podrem saber-ho només veient en quines xarxes és activa: Facebook? Conservador dels de tota la vida; Twitter? Liberal; Parler? Extrema dreta. Si les grans tecnològiques s’ho proposen, a les properes eleccions acabarem votant xarxes socials enlloc de partits.

Arxivat a: