Instagram vol que confiem en el que hi veiem. L’empresa reconeix que la creixent informació falsa en format audiovisual representa un greu problema per al seu model de negoci i per la indústria de la informació en general. Instagram treballa als EUA amb organitzacions de verificació de fets que revisen, identifiquen i marquen el contingut audiovisual fals que circula per la popular xarxa social.
Quan un contingut és marcat, els usuaris hi veuen al seu al lloc un missatge que els indica que allò que volen veure és fals, amb una explicació del perquè i amb el detall de les organitzacions verificadores que l’han marcada com a a falsa. L’usuari té l’opció de veure el contingut original però sempre després d’haver estat advertit de la seva condició de falsedat. Instagram expandeix ara aquest model a tot el món, on col·laborarà amb empreses verificadores de fets locals.
Ha assumit Instagram finalment la responsabilitat que comporta tenir un gran poder? Ha envaït l’ètica de sobte els seus algorismes? És tal l’impacte de la informació falsa que ja els surt al compte de resultats? Probablement una mica de cada i amb tota seguretat perquè el 2020 és any d’eleccions presidencials als EUA; ni Facebook (propietària d’Instagram) ni la democràcia nord-americana poden permetre’s un altre Cambridge Analytica.
A Instagram hi trobem comptes de polítics, partits, lobbies i organitzacions als que hi hem d’afegir els incomptables comptes a favor d’una opció o altra d’individus, anònims, trolls, fakes i bots que difonen continguts polítics, mems, informació, desinformació i directament informació falsa. Instagram és conscient de l’impacte que pot tenir en el resultat de les presidencials, especialment en estats clau. Li va passar a Facebook a les presidencials del 2016 on va influir en la desmobilització de l’electorat jove, tradicionalment progressista.
Però aquestes eleccions presidencials prometen ser molt diferents. Amb el gruix de la Generació Z —els nascuts a finals dels 1990 i a principis dels 2000— votant per primer cop, i amb temes com el control d’armes, l’emergència climàtica o la lluita contra la desigualtat sobre la taula, el vot es pot decantar cap opcions més progressistes si el jovent es mobilitza (o no es desmobilitza).
D’acord amb una enquesta feta per Business Insider al gener d’aquest any als EUA, el 59% d’aquests joves s’informen del que passa al món per les xarxes socials, amb Instagram com a primera opció, seguida de Youtube, Snapchat, Facebook i Twitter. Si pertanys a la Generació Z ho trobaràs normal, si en canvi us costa de creure, podeu continuar penjant fotos de menjar i de viatges a Instagram com heu fet fins ara, ignorant que és la gran xarxa d’informació global que és, la font d’informació dels vostres fills.