A Barcelona (via Windhoek)


  • Share on X
  • Share on Pinterest

La ‘Comisión Nacional de Competencia’ (CNMC) acusa el portal Idealista i sis intermediaris immobiliaris més de coordinar-se per a incrementar de manera interessada els preus de les seves webs. Segons l’acusació, els algorismes del primer portal immobiliari més gran d’Espanya utilitzen dades dels usuaris per a calcular els seus preus. Ens visita des d’un iPhone de darrera generació, hi accedeix de Pedralbes, i vola sempre en primera a Nova York, doncs tarifa über-Diagonal.

La CNMC afirma que “l’ús d’algorismes hauria tingut especial rellevància en la conducta il·lícita”. Fernando Encinar, portaveu d’Idealista, respon que “el programari és una eina neutra per a gestionar carteres immobiliàries; és l’ús que n’han fet les agències el que pot ser motiu d’investigació.” Santa innocència.

Algú acaba de descobrir que en una empresa que té com a model de negoci l’explotació de les dades massives del mercat immobiliari qui pren les decisions són els algorismes. No sé si la CNMC esperava trobar que la presumpta manipulació de preus es feia a mà, amb l’ajut d’un full de càlcul que el gerent actualitzava cada matí segons el que havia pactat amb la competència per telèfon. Això potser era habitual anys enrere, quan les dues grans cimenteres d’aquest país pactaven el preu del ciment del dilluns a la costellada que feien les respectives famílies el diumenge.

Si mai heu comprat per Amazon 😉 us n’haureu adonat que segons el dia i l’hora, els productes tenen diferent preu. Amazon pot arribar a canviar desenes de milions de preus al dia basant-se en les dades massives dels seus usuaris. Els seus algorismes n’analitzen els patrons de compra previs, els preus de la competència, els marges, el magatzem i la urgència de compra. Una pràctica habitual consisteix en inflar els preus dels productes poc venuts d’una categoria determinada per a que ens pensem que estem fent una bona compra en adquirir un producte dels més venuts.

La decisió econòmica que més condiciona la nostra vida la prenem en base a informació esbiaixada.

Però afirmar que els algorismes són neutres és probablement encara més naïf. La creença habitual és que un algorisme no és res més que una colla d’instruccions que manipulen una sèrie de dades del que n’extreuen un resultat. Res més lluny de la realitat. Els algorismes estan dissenyats per humans que viuen en una societat de la que n’hereten els biaixos, afavorint així unes opciones per sobre d’unes altres. Qui programa els criteris que fan que un preu canviï a Idealista? En base a què? La compra o lloguer d’un habitatge és la decisió econòmica que més condiciona la vida d’una persona i la prenem en base a informació esbiaixada en un mercat asimètric on qui ens ven ho sap tot de nosaltres.

Tinc un conegut que quan ha de comprar un bitllet d’avió es connecta a la web de l’aerolínia via una VPN que el situa a Namíbia, des d’un ordinador de deu anys d’antiguitat que té el sistema operatiu Linux instal·lat. Si busca pis a Barcelona passi primer per Windhoek.

Arxivat a: