Burger King ha canviat la història de la publicitat per sempre. El passat dia 12 d’abril les principals cadenes de televisió nord-americanes passaven un espot on un treballador de Burguer King deia a l’audiència que en els quinze segons que durava l’anunci no n’hi havia prou per explicar totes les qualitats del Whopper, la seva hamburguesa insígnia.
Però l’anunci no acabava amb els quinze segons de l’espot. Quan al final el treballador va dir “OK Google, what is the Whopper burger”, milers d’aparells Google Home i mòbils Android que estaven “escoltant” la televisió van reaccionar a les paraules màgiques “OK Google”, van cercar “Whopper burguer” a la Viquipèdia i en van recitar en veu alta la primera frase de l’entrada. Això va provocar la sorpresa inicial dels seus amos, l’estupefacció posterior i la indignació final que van abocar irremeiablement a les xarxes socials fins a fer-ne un fenòmen viral.
I la cosa no va acabar aquí. Amb el pas dels tuits i les hores vam saber que la primera frase de l’entrada de “Whopper burger” de la Viquipèdia —portava inalterada quasi deu anys— havia estat substituïda per una definició que s’assembla sospitosament a la que la marca fa del seu producte. Tot i que Viquipèdia prohibeix expressament l’ús comercial de la plataforma, tot feia pensar que l’edició, feta dies abans, era part de la campanya publicitària.
La gràcia de la Viquipèdia és que tothom la pot editar i que tota edició hi queda registrada. Si aneu a la pàgina de “Whopper burguer” a la Viquipèdia en anglès i feu clic a la pestanya de “History” veureu que l’edició en qüestió la va fer el 4 d’abril l’usuari Fermachado123. Una cerca ràpida del mateix nom d’usuari a Instagram et porta a un tal Fernando Machado i una cerca a Twitter de “Fernando Machado Burguer King” et porta a @fer_machado123, cap de Marqueting de Burguer King.
I com que la gràcia de la Viquipèdia és que tothom la pot editar, a l’edició del Fermachado123 n’hi van seguir incomptables més que van fer que els assistents Google Home i mòbils diguessin tot tipus de barbaritats a les cases de la gent, des que era inferior al Big Mac de McDonald’s fins a que causava càncer passant pel seu elevat contingut de cianur.
Google, que no tenia res a veure amb la campanya, tampoc no s’ho va prendre gaire bé i hores després de les primeres emissions va desactivar la resposta dels seus dispositius a la pregunta de l’espot, tot i que Burguer King va ser capaç de tornar a activar els assistents de veu als programes més vistos de la nit saltant-se el bloqueig de Google.
Pels darrers tuits del @fer_machado123 sembla que Burger King valora positivament la campanya, però el fet és que ha fet enfadar possibles clients (el vídeo té més de 34.000 no m’agrada per 27.000 m’agrada a YouTube), a Viquipèdia i sobretot a Google. És el preu de fer publicitat per a robots sense que llurs amos hi puguin dir res, només escoltar.